Velkommen til HAVESIDEN WWW.KAN-LIR.DK - DIN HAVEPORTAL MED ALT OM HAVEN OG DENS PASNING
Navigation
Nyeste artikler
DEN STORE BOG OM SM...
Blomster i vand
Hej have
Fuglekasser, egernka...
Sove/hvilekasser til...
Artikelhierarki
Hovedside for artikler » Nyhedsartikler » Slankekur
Slankekur
Slankekur

Af: Anna Agnete Nissen

Min slankekur har en overordnet rettesnor. Nemlig den amerikanske læge og ernæringsforsker Barry Sears. Hans bog, på dansk ”find din zone” på Borgen 1998, er nu udsolgt, men kan lånes på biblioteket. Han har flere hjemmesider, hvoraf den vigtigste er www.drsears.com. Bogen indeholder 300 siders spændingslitteratur om ernæring. Hans hovedtese: balancer mellem makronutrienterne: kulhydrater, protein og fedtstoffer, vel at mærke de gode af slagsen, er vigtig at have for øje. I bogen beskrives og forklares hvorfor og hvordan på en meget veloplagt måde. Så kan du få et vægttab, der holder.

Jeg har tidligere været på en stram pulverkur med udelukkende protein, der nok virkede, men jeg oplevede yo-yo-effekten, og tog meget på senere.

Jeg spiser normalt til hovedmåltiderne, men dog lidt mindre end du egentlig kan stoppe ned. Morgenmad: Kun ét stykke fuldkornsmorgenbrød, med fraische og meget lidt marmelade, men også forskellige oste. Undgå at smøre med smør eller margarine.

Frokost: Kun to halve stykker groft rugbrød og med fed fisk på det ene stykke. Det kan godt gøres lækkert – f. sild eller ørred med mager hytteret og peberrod – samt et stykke med kødpålæg. Lad denne være en ”synde-mad”. Det er skønt at få et halvt stykke med leverpostej eller andet kødpålæg og f.eks. russersalat – ikke for meget, men sådan at du får et frikvarter fra det meget sunde. Men – så også noget grønt ved siden af, agurkestykker, noget tomat eller peberfrugt med lidt smøreost. Lidt banan kan også indgå. Drik kærnemælk til.

Middagsmad: Lidt mindre portioner kan gøre det, men spis gerne almindelig mad. Den brune sovs kan dog med fordel erstattes af hytteret f.eks.

Med disse måltider fordelt over dagen kommer spørgsmålet om mellemmåltider.

Mellem en tidlig morgenmad og en sen frokost kan du tage et proteinpulver, men kun ét pr. dag. Kombiner det med et par mandler og en clementin eller et lille æble. Du kan evt. i stedet tage et hårdkogt æg, som er næsten ren protein og indeholder mange gode stoffer.

Mellem frokost og en sen middagsmad vil jeg anbefale en portion yougurt. God for maven og for at få lidt kalk. Her flotter jeg mig med lidt rosiner og drysser med et stykke knust knækbrød (bræk over og læg delene i en lille skål. Knus med oversiden af en kødhammer).

Spis helst ikke om aftenen eller om natten. Hvis det er helt nødvendigt, så tag lidt kalorielet eller drik vand.

Drik i det hele taget meget vand. Det er også helt nødvendigt at gå en længere tur i motionstempo i løbet af dagen. Den skal være på mindst en time.

Derudover er der ikke mere. Der er derfor ingen søde sager, men det er vigtigt, at den mad du så får, er rigtig god. Måltiderne opleves på en helt anden måde som en fest, når du spæger dig indimellem. Der er nul-tolerance overfor kager, men et vægttab føles som ”mental kage” som bare er der hele tiden som belønning.

Nu kommer vi til det kontroversielle. Det kan vælges fra, men jeg kan kun anbefale det. Jeg kan ikke selv følge disse ideer uden at føle sulten nage. Det, der gør det til en plage at være ”på skrump”. Jeg har imidlertid fundet en god følgesvend, men det kræver, at du ikke har for meget berøringsangst overfor stoffet nikotin. Dvs. nikotin-sugetabletter. De tager spisetrangen og holder dig godt i ”vatter” mentalt. Jeg vil her henvise til en artikel fra Danmarks Radio, der handler om ”De sunde stoffer i vore usunde laster”. Her omtales specielt nikotin i ren form som som et lægemiddel med flere gunstige virkninger.

Hvis du har problemer med at få ”maven” til at virke, når du spiser mindre, er der jo altid det glimrende ”Husk”, men jeg vil især anbefale mælkebøttesaft, som findes på nettet på www.maelkebottesaft.dk. Den er dansk (fra Fyn) og virkelig god.

Nu siges det, at man ikke skal gå og veje sig for meget. Jeg har oplevet det modsatte: hvis jeg ikke vejer mig dagligt, kommer jeg til at slappe for meget og vægten har tendens til at køre fra mig. Jeg har i løbet af det sidste år tabt ca. 16-17 kg og det holder. Hermed til efterfølgelse.


Forfatter resurse box e:-> Se mere om forfatteren på http://www.studio-blikfang.dk og http://www.biofoto.dk

Article From Gratis Artikler
Udvalgte artikler
Koikarpe
Koikarperne er farvestrålende opdrætsformer af den almindelige karpe. De stammer fra Japan, hvor man i årtusinder har arbejdet med karpeoprdræt.
Artikel kategori: Havedammen
Udvalgte artikler
Sortgran
Denne nordamerikanske gran ligner mest Hvid- gran men den er spinklere i sin vækstform og danner et for slægten forholdsvis lille træ, sjældent mere end 10 m højt.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Plantning og pasning af Staudepæoner.
Staudepæoner, til denne gruppe hører Silkepæoner (Paeonia lactiflora), Bonderoser (Paeonia officinalis), Balkanpæoner (Paeonia peregrina), Trådpæoner (Paeonia tenuifolia), Itoh hybrider (Paeonia Intersectional) og hybrider af alle disse sorter er generelt nemme og meget taknemlige stauder. Man kan have glæde af sine pæoner mange årtier, hvis man overholder nogle få regler.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Drømmen om en finca
Der er mange grunde til at købe en finca i Spanien, ikke mindst den uforstyrrede landidyl, væk fra stress og jag. Nogle køber en finca, fordi de har ønske om at holde husdyr, og andre vil gerne dyrker deres egen frugt og grøntsager.
Artikel kategori: Nyhedsartikler