Velkommen til HAVESIDEN WWW.KAN-LIR.DK - DIN HAVEPORTAL MED ALT OM HAVEN OG DENS PASNING
Navigation
Nyeste artikler
Fuglekasser, egernka...
Sove/hvilekasser til...
Redekasser
Rens frøet - Spar m...
Introdiktion
Artikelhierarki
Hovedside for artikler » Nyhedsartikler » Uddannelse for bæredygtig udvikling og iværksætteri
Uddannelse for bæredygtig udvikling og iværksætteri
; Gratis Artikler | Uddannelse for bæredygtig udvikling og iværksætteri

Uddannelse for bæredygtig udvikling og iværksætteri



Af: Søren Breiting

Klodens klima er ved at gå amok, og vi føler alle, at vi blot kan se til. For børn og unge kan det føles tungt, at der sker store omvæltninger i verden, der synes at true deres fremtid. ’Hvorfor er der ingen, der gør noget?’ siger de fortvivlet. Eller også vender de totalt ryggen til alle problemerne og koncentrerer sig om at blive effektive forbrugere af ting såvel som af underholdning.

Skolen skal ruste eleverne til at kunne klare sig godt i fremtiden i samfundet og samtidig fungerer som en god resurse for landet. Hvordan kan alt det nu komme til at gå op i en højere enhed? En af løsningerne kan være bæredygtigt iværksætteri i skolen.

At sætte noget i værk handler jo om at starte noget nyt op. Som regel har vi brugt udtrykket, at han eller hun er en rigtig iværksætter, om personer, der selv starter virksomhed op. Ofte har de måttet slås med mange problemer, både tekniske, økonomiske og administrative.

Men de fortsætter, for de har en tro på, at deres ide er god, og at det nok skal lykkes for dem at få det til at fungere. For nogle er det drømmen om guld og grønne skove, men for de fleste er det en trang til at få deres ideer ført ud i livet som en personlig tilfredsstillelse.

Det er klart, at de med den tilgang får en høj grad af følelse af ejerskab til ideer og resultater, når det lykkes. Og jo mere de har maset og aset og knoklet i døgndrift for at komme videre, des højere grad af ejerskab står de med, når tingene lykkes. Det gør det samtidig svært for dem at droppe deres ide og engagement, så det sker da, at de arbejder for længe med en ide uden resultat.

I folkeskolen har vi ikke haft meget fokus på iværksætteri, eller entrepreneurship, som det kaldes med et fint udtryk. Vores skoler skal jo ikke uddanne eleverne til bestemte erhverv eller jobs, men give dem en almen uddannelse, som vil være god for dem, uanset hvor de siden havner i voksenlivet.

Imidlertid er der fra forskellig side rejst ønsket om, at vore elever burde blive stimuleret mere til at blive rigtige iværksættere gennem skolens arbejde. Her tænkes der nok tit på, at flere elever helst skulle kunne forestille sig selv som selvstændige, og ikke ’blot’ blive lønmodtagere, der tager et trygt job, når de bliver voksne. Den begrundelse synes jeg ikke er vigtig.

Der er en anden begrundelse, jeg finder meget vigtigere. Den drejer sig om, at vore børn skal have stimuleret deres kreative evner og gå-på-mod og samarbejdsevne over for udfordrende opgaver. Det er her bæredygtig udvikling kommer ind.

Ønsket om bæredygtig udvikling har længe eksisteret under forskellige formuleringer. Det vigtigste indhold er drømmen om, at vi får rettet udviklingen op, så vi nulevende alle får tilgodeset vore behov, uden samtidig at ødelægge de kommende generationers muligheder for at få tilfredsstillet deres behov. Det lyder meget sympatisk og ligetil, men virkeligheden gør det naturligvis til et meget mere vanskeligt mål.

En god måde at lære om disse vanskelige spørgsmål uden at blive nedtrykt, er at arbejde med konkrete løsninger på overskuelige, konkrete problemer, som har med udvikling og bæredygtighed at gøre. Børn gør sig mange tanker om alt mellem himmel og jord, og de fleste børn og unge har en stærk sans for retfærdighed.

Det kan lærerne udnytte ved at lade eleverne indkredse problemer inden for rækkevidde, som de mener, er relevante for, at udviklingen kan blive bare lidt mere bæredygtig.

Som led i det må eleverne udvikle deres egen forståelse af, hvad en mere bæredygtig udvikling måtte være. Det er der nemlig ikke enighed om. De får brug for at finde ud af, hvad forskellige mennesker mener om problemet, og hvad man kan forestille sig af mulige løsninger.

Undervejs får elverne rig brug for at lære mere fagligt stof for bedre at forstå problem og løsninger. Læreren har en vigtig opgave her. Jo mere eleverne sætter dagsordenen for, hvilke problemer der skal tages op, og hvilke løsninger, der skal gås videre med, jo mere ejerskab får de til det hele. Fuldstændig som den voksne iværksætter.

Eleverne vil også få deres gå-på-mod og vedholdenhed stillet på en prøve, ligesom deres evner til at handle og føre ting ud i livet. Men det er alt sammen rigtigt nyttige personlige egenskaber at udvikle, som også vil medvirke til udvikling af den rette ånd som iværksætter.

Uddannelse for bæredygtig udvikling er i øjeblikket kun i sin vorden i Danmark. Men hvis vi som skitseret fremmer skolernes arbejde med iværksætteri knyttet til nogle af de udfordringer, som har med bæredygtig udvikling at gøre, så er jeg sikker på, at det bliver en god fornyelse. Til gavn for både elever og deres børnebørn.



Forfatter resurse box e:-> Få en gratis bog om Uddannelse for Bæredygtig Udvikling i Folkeskolen KLIK her .
Søren Breiting er lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet http://www.dpu.dk , hvor han arbejder med uddannelse for bæredygtig udvikling, se Sørens blog på http://uddannelse.blogspot.com/ og få materialer om Uddannelse for Bæredygtig Udvikling på engelsk på http://www.EducationForSustainableDevelopment.com

Article From Gratis Artikler
Udvalgte artikler
Staudebedet
Sortimentet er meget stort og har man først fået interessen for stauder, kan man godt risikerer at udvide det almindelige sortiment med nogle af specialiteterne.
Artikel kategori: Alt om Haven
Udvalgte artikler
LED-pærer
LED-pærer kaldes også for diodepærer og er den mest strømbesparende teknik til belysning i dag. LED står for"Light Emitting Diode" eller på dansk: En diode, som udsender lys.
Artikel kategori: Nyttig viden
Udvalgte artikler
Dværgmispel
Dværgmispel har fået sit danske navn, fordi den minder meget om den nære slægtning mispel (Mespilus), men har meget mindre løv, blomster, frugter og vækst kraft end denne. Herhjemme er dværgmispel bedre kendt under sit botaniske navn Cotoneaster.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Rejnfan
Forveksling: Almindelig Rejnfan kan, med den kraftige vækst, de mørkegrønne blade og de mange gule blomsterkurve, ikke forveksles med andre arter.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser