Velkommen til HAVESIDEN WWW.KAN-LIR.DK - DIN HAVEPORTAL MED ALT OM HAVEN OG DENS PASNING
Navigation
Nyeste artikler
Bekendtgørelse af l...
Efter vinteren
Lidt om beskæring
24 brandgode juleråd
Kompost tips
Undgå sprøjtegift
Havens dyr - Pasning
forskelligt om købe...
2. november 2013
Græskar høstning
Melonagurk
Squash og græskar
Insektinvasion
Vinterklargøring - ...
8. september 2013
Udvalgte artikler
Visse
Busken vokser bredt overhængende og kan med fordel plantes som bunddækning eller hængende ud over en murkant eller lignende.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Hvid Okseøje
Hvid Okseøje er flerårige, urteagtige planter med en grundstillet bladroset og en opret, forgrenet vækst. Stænglen er furet og svagt håret.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Tornblad
Tornblad er en glimrende vildtplante, hvis kraftige torne beskytt­ter småvildtet mod større rovvildt.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Artikelhierarki
Hovedside for artikler » Nyttig viden » forskelligt om købeloven
forskelligt om købeloven

1. Forhandleren har ret til at reparere en defekt vare 3 gange

Forkert! Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Derimod står det i grundlaget for loven at udgangspunktet er 1 enkelt forsøg.

I særlige situationer, eksempelvis hvor fejlen er kompliceret, eller der er tale om en periodisk fejl el.lign., kan forhandleren have ret til flere forsøg.

Elektronik er typisk kompliceret, men det betyder ikke, at alle fejl i elektronik er det. For eksempel er det ikke en kompliceret fejl, når knapperne falder af en mobiltelefon. Sådan en fejl bør kun afhjælpes 1 gang, før jeg har ret til at få mine penge retur.



2. Du kan først få ombyttet en vare, når den har været repareret 3 gange

Vrøvl. En ombytning af en vare er et forsøg på at løse problemet på lige fod med en reparation. Hvis forhandleren vil have lov til at ombytte en vare, skal det ske inden for rimelig tid.

Har varen først været repareret flere gange, er den rimelige tid ofte gået, og jeg har ret til at få mine penge retur.



3. Forhandleren bestemmer, om din vare skal byttes eller repareres

Nej, det er faktisk lige omvendt! Jeg bestemmer, om jeg vil have repareret den defekte genstand, eller om jeg hellere vil have en ny, identisk model.

Kun hvis forhandleren kan dokumentere, at mit ønske vil være uforholdsmæssigt meget dyrere at opfylde end den modsatte løsning, kan forhandleren bestemme, hvilken løsning der skal få varen på ret fod igen.

Hvis mit ønske slet ikke kan lade sig gøre, eksempelvis fordi forhandleren ikke kan skaffe en identisk model til en ombytning, er jeg nødt til at acceptere en anden løsning end den, jeg ønskede.



4. Du skal selv kontakte producenten eller servicepartneren ved en reklamation

Nej, det skal jeg bestemt ikke! Forhandleren har ansvaret for reklamationssagen, og kan ikke pålægge mig yderligere besvær.

Er det nemmere for mig, kan vi godt aftale, at jeg selv tager mig af den direkte kontakt med reparatøren. Men forhandleren har pligt til at holde hånd i hanke med at mine rettigheder hele tiden bliver overholdt, eksempelvis ved hele tiden at følge sagen hos reparatøren fra sidelinjen.

Tilsidesætter reparatøren mine rettigheder, vil forhandleren i sidste ende være forpligtet til at betale mig pengene tilbage for min vare, hvis det er forhandleren, der har henvist mig til reparatøren.



5. Du kan kun få repareret eller byttet din vare, hvis producenten giver grønt lys

Forkert! Producentens opfattelse af sagen er i princippet fuldstændig uvæsentlig for min sag. Det afgørende for om jeg har ret til reparation og ombytning er, om fejlen i min vare eller at årsagen til den var der på købstidspunktet.

Det er en forudsætning, at den fejl eller mangel, du vil reklamere over, var til stede på købstidspunktet, eller at årsagen til den var til stede på købstidspunktet. Manglen kan altså godt vise sig senere, når du har brugt varen en tid.

Det er i orden at forhandleren forhører sig hos producenten, hvis forhandleren ikke selv er i stand til at afgøre, om fejlen har været til stede på købstidspunktet.

Men tager det tid at få svaret, og bruger jeg produktet meget, er forhandleren nødt til at stille en lånemodel gratis til min rådighed i ventetiden, hvis fejlen ikke med sikkerhed kan afhjælpes inden for rimelig tid.



6. Varen skal have været i stykker på købstidspunktet, for at du kan reklamere

Det er ikke rigtigt. Når købeloven siger, at en forhandler har pligt til at afhjælpe en fejl eller mangel ved mit produkt, hvis fejlen har været til stede på købstidspunktet, betyder det, at fejlen eller årsagen til fejlen har været til stede ved købet.

En fejl eller mangel kan godt vise sig senere i et produkt, som ellers så ud til at være fejlfrit. Det kan være at kvaliteten af elektronikken er så dårlig, at elektronikken sætter ud efter kort tids brug.

Det kan også være at en lille softwarefejl, der til at begynde med er usynlig for en almindelig bruger, langsomt genererer nye fejl, der til sidst forekommer helt åbenbare for mig.

Hvis elkedlen brænder sammen, har fejlen været til stede ved købstidspunktet, hvis årsagen ligger i elektronikken og ikke skyldes at jeg har overbelastet elkedlen ved at bruge den forkert.



7. Du må selv betale for en lånemodel, mens din egen er til reparation

Forkert! Forhandleren kan være nødt til at stille en lånegenstand gratis til min rådighed, hvis jeg ikke kan undvære min egen, mens den er til reparation.

Den rimelige tid, som forhandleren har til at løse en fejl, bliver nemlig forkortet, hvis jeg ikke kan undvære mit produkt. Forkortelsen kan betyde, at forhandleren ikke kan nå at reparere varen, men er nødt til at bytte den eller give pengene tilbage. Men ved at låne mig en anden genstand, kan forhandleren købe sig til ekstra tid.

Lånegenstanden skal kunne dække mine relevante behov. Genstanden behøver ikke at være identisk, men bruger jeg for eksempel normalt min computer på mit studium til avancerede programmer, der stiller store krav til computerens hastighed, skal lånecomputeren i rimelig grad kunne dække dette behov.

Omvendt er det ikke nødvendigt, at en lånetelefon er hurtig på internettet, hvis jeg mest bruger min telefon til tale og sms.



8. Forretningen bestemmer reglerne for din reklamation

Absolut ikke! Købeloven afgør mine rettigheder og dermed, hvordan processen i en reklamation skal foregå.

Da købeloven ikke stikker bestemte rammer ud, så som hvor mange uger reparationen må tage, eller hvor mange reparationsforsøg er de rette i netop min sag, kan forretningen ikke lave firkantede regler, som gælder hver gang.

Undtagelsen er, hvis forretningens regler stiller mig bedre end købeloven, eksempelvis hvis reglerne siger, at jeg skal have en ny på stedet, hvis jeg ønsker det, eller at jeg altid skal have kompensation for mine gener og min ulejlighed.



9. Reparationer behøver ikke at være færdige, før 4 uger efter indlevering

Vrøvl! Købeloven siger, at løsning af en fejl skal ske inden for ”rimelig tid”, som normalt betragtes som et par uger.

Den rimelige tid afhænger dog af mange forskellige forhold. Hvis du bruger varen hver dag, og har svært ved at undvære den, kan rimelig tid være kortere. Mens hvis forhandleren låner dig en anden vare, kan den rimelige tid være længere.

Den rimelige tid afhænger også af andre faktorer, som hvad der er galt med varen. Ved teknisk komplicerede produkter, der er vanskelige at undersøge og reparere, er den rimelige tid længere end ved simple fejl.

Desuden er det væsentligt at se på, hvor besværlig fejlen er at finde. For eksempel er en periodisk fejl ofte sværere at lokalisere end en permanent fejl.



10. Du kan kun få pengene tilbage, hvis producenten vil betale

Forkert! Det er forhandleren, som skal betale mine penge tilbage, hvis det ikke lader sig gøre at løse en fejl inden for rimelig tid ved eksempelvis en reparation eller ombytning.

Forhandleren skal betale mig pengene tilbage med det samme, og jeg skal have det fulde beløb tilbage, som jeg lagde i købssituationen uden nogen former for afskrivninger, selv om jeg har brugt varen, eller fordi den i mellemtiden er faldet i pris.

Hvorvidt producenten vil kompensere forhandlerens tab, kan sidenhen blive en sag mellem forhandleren og producenten, men det er min sag helt uvedkommende.

Er der tale om en ekstra service i en situation, hvor jeg ikke er berettiget til at få pengene tilbage, er det naturligvis helt i orden, hvis forhandleren hjælper mig til en mere gunstig situation ved at kontakte producenten for mig.



11. Der er ikke reklamationsret på software

Ikke korrekt. Jeg har lige så meget ret til at reklamere over fejl og mangler ved software som ved hardware, hvis softwaren var med, da jeg købte det fejlbehæftede produkt. Det afgørende er, lige som i alle andre reklamationssager, om fejlen har været til stede på købstidspunktet.

En softwarefejl kan have været til stede på købstidspunktet, uden at jeg har bemærket den. Eksempelvis kan en lille fejl generere nye fejl, der til sidst er synlig for almindelige brugere.

De første 6 måneder skal forhandleren bevise det, hvis han eller hun mener, jeg selv er skyld i en fejl ved software. De næste 18 måneder skal jeg sandsynliggøre, at en softwarefejl eller årsagen til den var til stede på købstidspunktet.



12. Du har kun 6 måneders reklamationsret på computerbatterier

Det er noget sludder! Computerbatterier er en integreret del af et andet produkt, og der er 2 års reklamationsret på batteriet såvel som på andre dele af computeren.

Har forhandleren viden om, at batteriet holder kortere tid end 2 år, kan forhandleren slippe for udgiften til at udskifte batteriet i reklamationsperioden, hvis eksempelvis tydelige skilte i butikken udtrykkeligt oplyser forbrugeren om den særlige svaghed ved det specifikke produkt, inden forbrugeren køber modellen.

Skiltet skal være helt specifikt for den konkrete model, så forhandleren kan ikke fraskrive sig et ansvar, hvis butikken blot har haft et generelt skilt om at computerbatterier ikke holder i 2 år.



13. Du har kun 3 måneders reklamationsret på brugte biler

Vrøvl. Der er 2 års reklamationsret på brugte biler såvel som på alle andre produkter, så brugtvognsforhandleren skal afhjælpe fejl eller mangler på min bil for egen regning i 2 år efter, jeg har købt bilen.

Reklamationsretten ved brugte biler gælder ikke almindelig slidtage og andre forhold, som man naturligt kan forvente ved en bil med den pågældende alder og antal kørte kilometer. Men har forhandleren lovet at bilen kommer med nyere reservedele, vil reklamationsretten ofte dække fejl, som har at gøre med de dele.

Hvis brugtvognsforhandleren ikke vil løse min bils fejl eller mangler, kan jeg i sidste ende hæve handlen og få pengene tilbage. Forhandleren skal også dække mine udgifter til eventuel klargøring af bilen.

Hvis jeg har kørt meget i bilen, kan det undtagelsesvist komme på tale, at beløbet modregnes med et gebyr pr. kørte kilometer.



14. Du kan ikke reklamere over en brugt bil, hvis den er "købt som beset"

Det er ikke rigtigt. En forhandler og en forbruger kan ikke aftale vilkår for handlen, der stiller forbrugeren ringere end købeloven. Derfor har jeg altid har 2 års reklamationsret, uanset hvad der står på slutsedlen.

Forhandleren kan godt tage et konkret forbehold for en eller flere helt specifikke fejl og mangler, som jeg ikke sidenhen kan reklamere over. Men det forudsætter, at forbeholdet er tydeligt for mig, og ikke kan misforståes på grund af tekst i en salgsannonce eller andre mundtlige eller skriftlige anprisninger fra forhandleren.

Hvis forhandleren vil afvise min reklamation ved at henvise til et konkret forbehold, skal forhandleren kunne bevise, at det har været tydeligt for mig.



15. Du skal acceptere et tilgodebevis, hvis forhandleren ikke kan reparere eller ombytte varen

Ikke korrekt. Jeg har krav på at få mine penge retur, hvis forhandleren ikke kan reparere eller ombytte min defekte vare.

Når den vare, jeg har betalt for, ikke fungerer ordentligt, har forhandleren ikke efterlevet sin del af vores købsaftale. Derfor skal jeg frit kunne gå hvor som helst hen og købe et hvilket som helst andet produkt, eller helt lade være.



16. Du skal betale returforsendelsen, når du reklamerer over en vare købt på nettet

Nej. Jeg skal ikke have udgifter ved en reklamationssag. Må jeg lægge penge ud for forsendelse, skal forretningen refundere pengene hurtigst muligt. Vil jeg ikke lægge ud, kan jeg bede forhandleren om at sende en returkuvert eller en returlabel.

Ved internethandel må man ikke forveksle omkostningerne til fragt i forbindelse med en reklamation med returforsendelse ved fortrydelsesret, hvor det er forbrugeren der skal betale for fragten tilbage til forhandleren



17. Du kan ikke få pengene tilbage for en tillægsforsikring

Forkert. Hvis forhandleren ikke kan afhjælpe en fejl eller ombytte produktet inden for rimelig tid, har jeg krav på at få pengene tilbage for produktet og de eventuelle tillægsprodukter, jeg har købt i butikken, og som ikke kan benyttes generelt.

Tillægsforsikringer følger et bestemt produkt. Derfor kan jeg ikke benytte en forsikring på en anden model, heller ikke selv om den måtte være identisk.

Hvis det er tillægsforsikringen, der dækker fejlen i mit produkt, kan jeg ikke få pengene retur for forsikringen. Men så længe og i det omfang reklamationsretten gælder, skal en tillægsforsikring kun træde i kraft, hvis den stiller mig bedre. Derfor vil det normalt ikke være tillægsforsikringen, der dækker de fejl og mangler, som reklamationsretten dækker, de første 2 år.




18. Du kan kun reklamere, hvis du sender den originale emballage med retur


Sludder. Jeg er ikke forpligtet til at gemme emballagen fra en vare i 2 år efter købet, for at have ret til at reklamere over fejl.

Jeg skal derimod sørge for at pakke den defekte vare forsvarligt ind, for at undgå at den beskadiges mere under transport.

En internetforhandler kan anvise mig, hvordan jeg skal gøre, og forhandleren kan sende mig emballage til formålet eller refusion for mit udlæg, hvis jeg ikke selv har mulighed for nemt og gratis at skaffe den rette emballage.



19. Lynlåse og pynt på tøj, tasker, bælter, sko, ure el.lign. er ikke omfattet af reklamationsret

Ikke korrekt. Lynlåse er som oftest en væsentlig del af funktionen på tøj og tasker, og virker de ikke, kan jeg naturligvis reklamere over fejl, som ikke skyldes min egen forkerte brug.

Pynt på tøj, tasker, bælter, sko, ure med el.lign. tjener et formål ligesom alle andre funktioner, og skal som udgangspunkt kunne tåle det almindelige slid, der er på den pågældende genstand.

Derfor kan jeg reklamere, hvis eksempelvis pailletterne falder af en kjole, selv om jeg har behandlet kjolen med almindelig varsomhed og eventuelt efter forhandleren eller producentens anvisninger.

Har forhandleren kendskab til en særlig svaghed ved pynt på et produkt, eksempelvis hvis stenene på et ur nemt falder af, selv om uret bare udsættes for almindeligt brug, kan forhandleren tage forbehold for denne specifikke svaghed.

Det er en forudsætning, at forhandleren på tydelige skilte i forretningen eller på anden tydelig vis har orienteret mig om svagheden, inden jeg købte varen.



20. Du kan ikke klage over en reparation mere end 2 år efter, du købte varen

Ikke sandt. Jeg kan klage i 3 år, hvis en reparation ikke holder. Så hvis varen er repareret som følge af en reklamationssag 1 år og 11 måneder efter købet, kan jeg klage over reparationen i op til 4 år og 11 måneder efter købet.

Blev der udskiftet en selvstændig del ved reparationen, gælder den almindelige 2-årige reklamationsret normalt for den del sideløbende med at jeg kan klage over reparationens holdbarhed i op til 3 år.

Hvis jeg oprindeligt selv betalte for reparationen, fordi fejlen ikke var omfattet af reklamationsretten, kan jeg også klage i 3 år, hvis reparationen ikke holder. Kan reparatøren ikke løse fejlen, kan jeg have ret til at få pengene for den oprindelige reparation retur.



21. Du har ikke krav på at få en identisk model ved en ombytning

Forkert. Hvis min defekte genstand skal byttes, skal det som udgangspunkt være til en identisk model. Kan det ikke lade sig gøre at skaffe en model, som stemmer overens med købsaftalen, og kan forhandleren ikke reparere min genstand, har jeg krav på at få mine penge tilbage.

Det står mig frit for, om jeg vil tage imod en forhandlers tilbud om at bytte til en anden model. Men er den nye model billigere end den oprindelige, skal jeg have differencen udbetalt.

Jeg kan også aftale med forhandleren, at vi bytter til en dyrere model. Hvis forhandleren ikke vil dække differencen i prisen, må jeg acceptere at betale forskellen selv.



22. Forbrugerens bevisbyrde betyder, at du skal skaffe en teknisk rapport

Det er ikke rigtigt. Når forbrugeren fra 6-24 måneder efter købet skal bevise, at en fejl har været til stede i et produkt på købstidspunktet, er der i virkeligheden tale om, at jeg skal sandsynliggøre den.

Som forbruger er jeg ikke ekspert og har ikke adgang til samme muligheder for at skaffe bevis som en forhandler. Jeg kan sandsynliggøre, at fejlen var til stede ved købet med almindelig viden om produktet og fejlens karakter.

Eksempelvis er det sandsynligt, at en fejl i et fladskærms-tv har været der på købstidspunktet, hvis uskarpheder og underlige farver i billedet ikke lader sig rette ved hjælp af tv'ets indstillingsmuligheder, og hverken ridser eller skævheder i kabinettet tyder på, at tv'et har lidt fysisk overlast.

Kan forhandleren ikke modbevise min påstand, eksempelvis med en teknisk rapport, vil jeg have løftet min bevisbyrde, og forhandleren skal dermed afhjælpe fejlen.



23. Du kan ikke forlange en brugsvejledning

Forkert. Jeg skal have de nødvendige instruktioner for at kunne bruge et produkt korrekt, vedligeholde det og eventuelt samle det. Får jeg ikke dem, er det en mangel ved produktet.

Vejledningen skal have et omfang, så en almindelig forbruger kan finde ud af at bruge varen. I tøj, som skal vaskes på en særlig måde, er der behov for et vaskemærke.

Skal jeg samle et møbel, har jeg brug for en samlevejledning. Og ved en digital modtagerboks skal jeg have en instruktion, så jeg for eksempel kan indstille kanaler.

Vejledningen skal være på dansk eller et forståeligt skandinavisk sprog, og den skal udleveres i fysisk form, med mindre jeg og forhandleren har aftalt noget andet på forhånd.

For nogle typer af produkter, som it-software, er det tilstrækkeligt, hvis manualen kan findes på nettet.



24. Du skal altid selv aflevere den defekte vare i den butik, hvor du hentede den

Nej. Hvis varen er for stor til, at jeg kan tage den under armen og fragte den med bussen til forhandleren, skal forhandleren sørge for, at den bliver hentet hos mig ved en reklamation.

Det gælder også selv om jeg selv har hentet mit 50" fladskærms-tv eller det massive egetræsbord i butikken.

Ved en reklamation skal det nemlig ikke være uforholdsmæssigt besværligt for mig at få løst problemet fejl og mangler



25. Garanti er det samme som reklamationsret

Vrøvl. Garanti er en service, som forhandleren eller producenten kan vælge at tilbyde mig. Reklamationsret er derimod en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til overfor mig.

Det vil sige, at der altid er reklamationsret på et fejlbehæftet produkt, mens garantier kan være et supplement.

En garanti skal stille mig væsentligt bedre end reklamationsretten, ved for eksempel at forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte 2 år eller ved at reparere defekter, som ikke er omfattet af reklamationsret, gratis.


Udvalgte artikler
Alternative ordsprog.
Der er intet, der er så skidt, at du ikke kan glæde dig over, at det ikke skete for dig
Artikel kategori: Sjove ting
Udvalgte artikler
Alpe-Mandstro
Plantens dekorative opbygning fremhæves af de sirlige svøbblades filigran omkring blomsterhovedet. Det kan sammenlignes med et overdådigt sølvsmedearbejde i lyst rosalilla-violet.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Sådan planter du
Der er stor forskel på hvilke forhold forskellige planter kræver, og du opnår det bedste resultat, hvis du overholder nogle helt simple regler.
Artikel kategori: Alt om Haven
Udvalgte artikler
Alpeviol
Når langt de fleste stauder gemmer sig sikkert under jorden om vinteren må andre planter træde til. Undtagelsesvis trodser stauden alpeviol vinterens kulde og pryder med sine svagt lillarosa blomster. Sammen med sort slangeskæg, bispehue, krybende læbeløs og kæmpe stenbræk, som alle er vintergrønne, vil både juleroser og alpevioler lyse op med deres smukke vinterblomster.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Giftfri have
Den giftfrie have – hvilke midler kan man anvende med god samvittighed
Artikel kategori: Alt om Haven
Udvalgte artikler
Derfor er motorcykler bedre end kvinder !!!!
Hvis din motorcykel larmer for meget, kan du købe en lyddæmper
Artikel kategori: Sjove ting
Udvalgte artikler
Skytten 23/11 - 22/12

Artikel kategori: Stjernetegn